نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
686
-
الف
+

«شاه منصورشاه میرزا»: نمایشگاه کتاب تهران فرصتی مغتنم برای آشنایی با آثار نویسندگان تاجیکستانی است

«شاه منصورشاه میرزا خواجه اف» نویسنده تاجیکستانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از بزرگترین رویداد‌ها و گردهمایی‌های منطقه دانست.

به گزارش آی فیلم 2، «شاه منصورشاه میرزا خواجه اف» نویسنده تاجیکستانی درباره نقش نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و تاثیر آن بر عرصه فرهنگ و هنری کشور های فارسی زبان سخن گفت.

«شاه‌منصور شاه‌ میرزا» نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاجیکی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌ها و گردهمایی‌های منطقه یاد کرد و گفت: نمایشگاه کتاب تهران نشان‌دهنده این است که ایران در زمینه چاپ و نشر و ترجمه از قدرت‌های ممتاز منطقه محسوب می‌شود و به‌نظر من این نمایشگاه یک فرصت و فضای خوبی برای نمایش توانمندی‌های فرهنگی و نمایشی ایران است.

وی با بیان این نکته که نمایشگاه کتاب تهران با استقبال زیادی از سوی مردم روبه‌رو می‌شود، گفت: این امر نشان می‌دهد هنوز هم علاقه مردم به فرهنگ، ادب و کتاب به قوت خود پا برجاست. هرچند با وجود مشکلات اقتصادی شاهد کاهش خرید مردم در حوزه کتاب هستیم، اما علاقه مخاطبان ایرانی به این کالای فرهنگی هیچ وقت از بین نمی‌رود. 

این شاعر و پژوهشگر تاجیکستانی با اشاره به مراودات صنعت نشر ایران و تاجیکستان بیان کرد: تاجیکستان و ایران یک روح در دو بدن هستند و هر دو ملت نمی‌توانند بدون آن فضای فرهنگی موجود نفس بکشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان اشاره کرد و ادامه داد: روابط و همکاری‌های فرهنگی دو کشور را می‌توانیم در دو بخش بررسی و طراحی کنیم؛ یکی بخش دولتی است و دیگری بخش خصوصی که شامل شاعر، نویسنده و ناشر می‌شود. این بخش به شیوه‌های مختلف کار خود را پیش می‌برد. ترجمه و نشر آثار ناشران ایران و تاجیکستان در هر دو کشور به صورت وسیع در حال انجام است. همچنان نیز ناشران مختلف هر دو کشور در پی نشر آثار نویسندگان، شاعران و پژوهشگران یکدیگر هستند که مایه مسرت است. این امر نیاز به شکل‌گیری کمیته‌ای دارد تا این قبیل فعالیت‌ها به صورت مستمر پیگیری و اجرایی شود.

شاه‌منصور شاه‌میرزا در پایان با اشاره به حضور خود نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حضور سایر کشور‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی مغتنم برای نمایش کامیابی‌های ایران درخصوص صنعت نشر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با توجه به جایگاه و پایگاهی که دارد یک تریبون مهم برای عرصه فرهنگ و هنر هر کشوری محسوب می‌شود که در آن حضور پیدا می‌کند. تاجیکستان نیز با توجه به پتانسیلی که در حوزه نشر دارد می‌تواند با حضور در این نمایشگاه آثار خود را در معرض دید عموم قرار دهد.

لازم به ذکر است کشور «تاجیکستان» هم به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه معرفی شده است.

«سی‌وچهارمین» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20 تا 30 ثور(اردیبهشت‌) 1402 در «مصلی امام خمینی‌(ره)» و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«تاجیکستان» مهمان ویژه سی و چهارمین دور نمایشگاه کتاب تهران شد+تصویر

نقش نمایشگاه کتاب تهران در معرفی زبان فارسی به جهان

«شاه منصور میرزا»: چرا در مورد زندگی «حافظ» فلمی ساخته نشده است؟/حافظ برای تاجیک ها فراتر از یک شاعر بود

م ا 

نظر شما
ارسال نظر